Bleach Journal: At My Most Beautiful

Cerita klasik untuk masa depan

Zakat fitrah

with 2 comments

Minggu lepas, selesai solat tarawikh (seperti selalu aku buat lapan rakaat dan witir).  Aku berkesempatan membayar zakat fitrah untuk tahun ni kat Masjid Besi.  Kadar fitrah untuk tahun ni di Putrajaya adalah RM7.00 seorang.  Jadi aku membayar RM21.00 untuk aku sekeluarga.  Alhamdulillah.

Daripada Ibnu Abbas Radhiallahu ‘Anhu berkata, Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:

Diwajibkan zakat fitrah, untuk membersihkan orang yang mengerjakan puasa dari perkataan yang sia-sia dan perkataan yang buruk, dan juga untuk menjadi makanan orang-orang miskin, oleh itu sesiapa yang menunaikannya sebelum hari raya maka ia menjadi zakat fitrah yang maqbul, dan sesiapa yang menunaikannya sesudah sembahyang hari raya maka menjadilah ia sedekah biasa seperti sedekah-sedekah sunat yang lain”.

Advertisements

Written by pitt

September 2, 2010 at 12:00 pm

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. bila la agaknya dapat berbuka ye…esok dah last day kat sini…atoy pun takde esok..kalau tak blh gak kan…tahun depan la nampak gayanya….so..selamat menyambut aidilfitri…maaf zahir batin dari kami sekeluarga…

    zana

    September 2, 2010 at 3:51 pm

  2. zana, tu la tak dan betui kali ni. program penuh ja…lepaih raya kita adjust len. kirim salam kat atoy. salam aidilfitri, mohon maaf zahir & batin dari kami juga.

    pitt

    September 3, 2010 at 11:55 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: